Image-
People
  • 1 Person
  • 2 People
  • 3 People
  • 4 People

Standardy Ochrony Małoletnich

 

 

1. PREAMBUŁA

 

Mając na uwadze treść wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie biznesu i praw człowieka, uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw dzieci, w szczególności prawa do ochrony ich godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia oraz Ustawę z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, niniejszy dokument przyjęty zostaje jako wzór zasad w przypadku podejrzenia, że dziecku, które przebywa w Hotelu Partner w Warszawie (dalej: Hotel), dzieje się krzywda oraz w celu zapobiegania takim zagrożeniom.

 

2. DEFINICJE

 

Na potrzeby tego dokumentu zostało doprecyzowane znaczenie poniższych pojęć:

a) Osoba małoletnia, Małoletni lub Dziecko – osoba, która nie ukończyła 18 roku życia ani nie uzyskała w inny sposób pełnoletniości (w tym poprzez zawarcie związku małżeńskiego).

 b) Obca osoba dorosła to każdy człowiek powyżej 18 roku życia, który nie jest dla dziecka jego rodzicem lub opiekunem prawnym.

c) Krzywdzenie dziecka oznacza popełnienie na jego szkodę przestępstwa.

 d) Przestępstwo na szkodę dziecka – na szkodę dzieci mogą być popełnione wszystkie przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko dzieciom (np. wykorzystywanie seksualne z art. 200 kk). Z uwagi na specyfikę obiektów turystycznych, w których łatwo można uzyskać możliwość odosobnienia, przestępstwami, do których najczęściej może dojść na ich terenie, będą przestępstwa przeciwko wolności (art. 189 kk, art. 189a kk oraz art. 191a kk), przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności zgwałcenie (art. 197 kk), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art. 199 kk), seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming (uwiedzenie małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość - art. 200a kk), a także przestępstwa dotyczące naruszenia nietykalności cielesnej (art. 217 kk).

e) Hotel  - Hotel Partner przy ulicy Marywilskiej 16 w Warszawie zarządzany przez Agmet Sp. z o.o. Sp.K., ul. Marywilska 22, Warszawa, NIP: 5241670271 

 

3. ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE POMIĘDZY PERSONELEM HOTELU, A MAŁOLETNIM ORAZ ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE WOBEC MAŁOLETNICH

 

 a) Wszystkie osoby pracujące z dziećmi muszą być dla nich bezpieczne, co oznacza m.in., że ich historia zatrudnienia powinna wskazywać, że nie skrzywdziły w przeszłości żadnego dziecka.

 b) Wszystkie  osoby pracujące  w oparciu o umowę o pracę, umowę cywilnoprawną, praktykantów, stażystówi, wolontariuszy niezależnie od obywatelstwa i wieku tej osoby należy obowiązkowo sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (https://rps.ms.gov.pl/) oraz w Rejestrze Karnym (https://rps.ms.gov.pl/)

Każdorazowo dział kadr przed podpisaniem umowy przez pracownika oddelegowanego do powyższych czynności weryfikuje jego dane w rejestrze. Wydruk wkładany jest do akt osobowych osoby sprawdzanej. Weryfikacja jest powtarzana co roku.

c) Wszyscy pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi m.in. (jako opiekunowie lub osoby nadzorujące pracowników młodocianych), powinny dodatkowo dostarczyć zaświadczenie z Ponadto pracownik  pracujący z dziećmi musi dostarczyć zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenie powinno obejmować przestępstwa: przeciwko życiu i zdrowiu (określone w rozdziale XIX Kodeksu karnego), przeciwko wolności seksualnej i obyczajności (określone w rozdziale XXV Kodeksu karnego), handel ludźmi (art. 189a Kodeksu karnego), znęcanie się (art. 207 Kodeksu karnego), kreślone w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

d) W przypadku korzystania z usług podmiotów zewnętrznych Obiekt powinien zawrzeć w umowie z tym podmiotem stosowny zapis, który umożliwi egzekwowanie odpowiedniego standardu w zakresie sprawdzania przez tenże podmiot pracowników, pod kątem ich bezpieczeństwa wobec dzieci. Zapis umożliwi Obiektowi kontrolę spełniania obowiązku pod rygorem natychmiastowego wypowiedzenia umowy oraz kary umownej lub sankcji

„1 Pracodawcy i organizatorzy działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem lub opieką nad dziećmi, mają obowiązek (art. 21) sprawdzić, czy dane zatrudnianej lub dopuszczanej do działalności osoby znajdują się w Rejestrze. Niedopełnienie tego obowiązku jest zagrożone karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższą niż 1000 zł (art. 23). ( ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304).)

2 „Firma ……………… gwarantuje, że zatrudniony przez nią personel spełnia wszelkie standardy związane z bezpieczeństwem dzieci w związku z realizacją zadań wynikających z umowy. W celu weryfikacji powyższego zapewnienia firma …………… zobowiązuje się do uzyskania zgód swoich pracowników na rzecz …............ w celu umożliwienia …........................ kontroli spełnienia w/w obowiązku.”

e) Pracownik hotelu nie powinien dopuszczać do sytuacji, w której pozostaje w hotelu w pomieszczeniu sam na sam z małoletnim, z wyjątkiem sytuacji, gdy pozostawienie małoletniego samego w pomieszczeniu mogłoby w istotny sposób zagrozić jego dobru, w szczególności zdrowiu lub życiu. W miarę możliwości należy zapewnić obecność innej osoby dorosłej lub nadzór kamer monitoringu.

f) Jakiekolwiek kontakty pomiędzy pracownikiem hotelu a małoletnim, przebywającym w hotelu, nie powinny wykraczać poza interakcje uzasadnione obowiązkami służbowymi pracownika hotelu.

Pracownik jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat, bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe. Powinien działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji jego zachowania.

 

 

Komunikacja i współpraca z dziećmi

 

a) W komunikacji z dziećmi powinny dominować cierpliwość i szacunek.

b) Należy uważnie słuchać dzieci i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.

c) Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka oraz krzyczeć na dziecko.

d) Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci.

e) Należy szanować prawo dziecka do prywatności.

f) Nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny.

g) Nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze.

h) Nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych.

i) Nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.

 

4. ZASADY I PROCEDURY IDENTYFIKACJI MAŁOLETNIEGO PRZEBYWAJĄCEGO W OBIEKCIE HOTELARSKIM I JEGO RELACJI W STOSUNKU DO OSOBY DOROSŁEJ, Z KTÓRĄ PRZEBYWA W TYM OBIEKCIE

 

Recepcjonista jest zobowiązany do  weryfikacji tożsamości i zameldowania wszystkich osób, które znajdują się w pokoju z dzieckiem oraz dziecka.

a) Identyfikacja małoletniego i jego pokrewieństwa z Gościem winna być dokonywana przez pracownika recepcji poprzez:

- poproszenie o okazanie dokumentu tożsamości ze zdjęciem małoletniego: dowodu osobistego, paszportu, legitymacji szkolnej

- w przypadku braku tych dokumentów należy poprosić rodzica lub opiekuna prawnego dziecka o wypełnienie oświadczenia o danych dziecka i stopniu pokrewieństwa

 

b) W przypadku braku zbieżności nazwisk Gościa i małoletniego  należy poprosić rodzica lub opiekuna prawnego dziecka o wypełnienie oświadczenia o danych dziecka i stopniu pokrewieństwa

 

c) W przypadku, gdy Gość nie jest rodzicem małoletniego ani opiekunem prawnym, prosi się Gościa o:

-  wypełnienie oświadczenia o danych dziecka i stopniu pokrewieństwa oraz potwierdzeniu, że dziecko znajduje się pod opieką Gościa za zgodą rodziców

- orzeczenia sądu o opiece nad małoletnim,

- zgody podpisanej przez rodziców dziecka wraz ze wskazaniem danych dziecka, adresu jego zamieszkania, kontaktem telefonicznym do rodzica i numerem dokumentu tożsamości/numerem PESEL osoby, której rodzic powierzył opiekę nad dzieckiem (przykład zgody w załączniku 4) lub zgody notarialnej rodzica na podróżowanie danej osoby z dzieckiem.

d) W przypadku odmowy podania ww. danych i odmowy okazania dokumentów lub wypełnienia oświadczeń, recepcjonista nie może zameldować gości na terenie hotelu do czasu otrzymania wyjaśnienia stopnia pokrewieństwa lub otrzymania pisemnej zgody na pobyt dziecka od opiekuna prawnego. O zaistniałej sytuacji pracownik recepcji powinien poinformować niezwłocznie kierownika recepcji lub dyrektora hotelu.

e) Jeśli w trakcie przeprowadzania procedury opisanej w punktach a)-d) pracownik recepcji nabierze jakichkolwiek wątpliwości co do relacji łączącej małoletniego i osobę dorosłą, z którą przebywa on w obiekcie, wówczas należy o tym dyskretnie powiadomić przełożonego: Kierownika Recepcji lub Dyrektora Hotelu. Małoletni, jak i osoba dorosła powinni w tym czasie pozostawać pod obserwacją pracowników hotelu.

f) Bezpośredni przełożony: Kierownik Recepcji lub Dyrektor Hotelu mogą także zwrócić się do małoletniego z pytaniami o jego pokrewieństwo z Gościem oraz jego dane osobowe oraz dane osobowe jego rodziców lub opiekunów prawnych, tak aby nie spowodowało to dyskomfortu u małoletniego.

g) Po ustaleniu danych należy dokonać wpisu w systemie przy rezerwacji Gościa z informacją o przeprowadzonej weryfikacji i uzyskanych danych identyfikacyjnych małoletniego.

 

 

5. ZASADY I PROCEDURY REAGOWANIA W PRZYPADKU UZASADNIONEGO PRZYPUSZCZENIA, ŻE DOBRO MAŁOLETNIEGO ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA TERENIE HOTELU JEST ZAGROŻONE

 

Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:

- dziecko ujawniło pracownikowi hotelu fakt krzywdzenia,

- pracownik zaobserwował krzywdzenie,

- dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej,

- z pokoju hotelowego dochodzą niepokojące odgłosy krzywdzenia/możliwości krzywdzenia lub wykorzystywania dziecka

Mając uzasadnione podejrzenie, że dziecko przebywające w hotelu jest krzywdzone, należy:

- niezwłocznie zawiadomić ochronę (przycisk antynapadowy w recepcji) oraz policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia,

- w zależności od dynamiki sytuacji i okoliczności, telefon wykonuje osoba, która jest bezpośrednim świadkiem zdarzenia (pracownik/przełożony),

- jeśli zawiadamiającym jest pracownik, jednocześnie o zdarzeniu poinformować swojego przełożonego oraz Dyrektora Hotelu,

- podjąć wszelkie możliwe kroki mające na celu zastopowanie krzywdzenia oraz uniemożliwienie dziecku oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie dziecka oddalenie się z obiektu, do pomocy wykorzystać innych pracowników hotelu oraz ochronę obiektu,

- do czasu przybycia policji trzymać osobę podejrzewaną pod nadzorem funkcjonariuszy ochrony w przestrzeni z dala od widoku innych gości i osób postronnych,

- w każdym przypadku zadbać o bezpieczeństwo dziecka, które powinno przebywać pod opieką pracownika do czasu przyjazdu policji. Działania pracownika Hotelu powinny pozostawać w granicach prawa, w szczególności stosować się do zasad regulujących kwestię obrony koniecznej lub tzw. zatrzymania obywatelskiego. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z kontaktem dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina, naskórek), należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby dziecko myło się oraz jadło/piło do czasu przyjazdu policji.Po odbiorze dziecka przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne potencjalne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać ich kopię listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.

Po interwencji należy sporządzić notatkę służbową, szczegółowo opisującą zdarzenie oraz przedłożyć Dyrektorowi Hotelu. W sytuacji eskalacji napięć pomiędzy osobą dorosłą podejrzewaną o możliwość krzywdzenia dziecka lub o niejasne relacje z dzieckiem, należy przede wszystkim dążyć do:

a - zapewnienia bezpieczeństwa sobie,

b - zapewnienia bezpieczeństwa dziecku,

c - poinformowania patrolu interwencyjnego ochrony,

d - deeskalacji napięć i prowadzenia spokojnej rozmowy.

 

6. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

a) Powyżej opisane zasady podlegają okresowej, tj. nie rzadziej niż raz na dwa lata, ocenie w celu dostosowania ich do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z oceny będą sporządzane w formie pisemnej i dołączane do niniejszej procedury jako załączniki.

b) Hotel udostępnia standardy na swojej stronie internetowej oraz w Recepcji.

 

 

 

 

 

Załącznik 1 - Przykłady sytuacji mogących budzić podejrzenia lub wskazywać na krzywdzenie dziecka

 

UWAGA! Wystąpienie niektórych wskaźników nie oznacza automatycznie, że dochodzi do wykorzystywania małoletniego. Ważne jest, żeby zachować czujność i zwracać uwagę na sytuacje, które mogą wzbudzić niepokój. Sytuacją niepokojącą będzie również taka, w której relacja osoby dorosłej i dziecka nie wydaje się swobodna i opiekuńcza.

 

RECEPCJA

 

Gość nie chce podać swoich danych osobowych ani danych dziecka.

Gość zabiera dziecko bezpośrednio do pokoju, sprawia wrażenie jakby nie chciał, żeby dziecko nawiązało kontakt z osobą pracującą w recepcji.

Gość oświadcza, że nie ma dokumentów swoich i/lub dziecka; nie chce udzielić wyjaśnień.

Gość, który melduje się z dzieckiem, zaprasza inne osoby, które nie są gośćmi obiektu (osoby takie mogą pojawiać się na krótki czas).

Gość płaci gotówką albo kartą prepaid. Płaci codziennie (nie wie, na ile się zatrzyma) albo prosi kogoś innego, żeby opłacił nocleg.

Gość wynajmuje pokój na godziny albo nie na cały dzień; lub wynajmuje pokój na bardzo długi okres.

Gość przywozi ze sobą gadżety czy przedmioty, które mogą być przekazywane dzieciom jako prezenty.

Gość, który przyjeżdża z dzieckiem, nie ma bagażu albo przyjeżdża z bardzo małym bagażem (podręczna torba/aktówka).

Gość pojawia się w obiekcie z dzieckiem, z którym wcześniej nie meldował się w recepcji.

Gość zachowuje się wobec dziecka w sposób nacechowany seksualnie, a relacja między osobą dorosłą a dzieckiem nie wydaje się naturalna i opiekuńcza.

Gość z dzieckiem wynajmuje pokój, w którym jest mniej łóżek niż meldowanych osób – np. łóżko małżeńskie.

Dziecko jest ubrane w sposób nieodpowiedni do pogody albo nieadekwatny względem osoby dorosłej, z którą przyjechało do obiektu. 

Podczas rejestracji dziecko wydaje się niespokojne, zestresowane czy zmuszone do przebywania w obiekcie z osobą dorosłą.

Dzieci sprzedające drobne przedmioty albo żebrzące pod obiektem.

Dziecko przychodzi do obiektu późno w nocy lub w czasie, kiedy powinno być w szkole.

Dziecko nie wie, gdzie jest albo pytane o cel podróży podaje niespójne odpowiedzi.

 

RESTAURACJA i BAR

 

Gość przychodzi do baru lub restauracji z dzieckiem, z którym nie był zameldowany w obiekcie.

Osoby z zewnątrz, niezameldowane w obiekcie, zdają się szukać klientów i coś im oferować (możliwe, że będą chciały pośredniczyć w przekazaniu kontaktów do dzieci).

Gość dopytuje się o usługi seksualne dla dorosłych, w tym z młodymi osobami (np. zasłyszana rozmowa w barze czy restauracji).

Nastolatki czekają przy stole albo w barze na osobę dorosłą, która je odbiera i nie wydaje się ich rodzicem czy opiekunem (możliwe, że jest to klient, sutener albo handlarz ludźmi).

Dzieci, które wydają się być bez opieki, proszą o jedzenie, napoje czy pieniądze.

Wymiana gotówki pomiędzy osobą dorosłą a dzieckiem (wymiana może budzić podejrzenie przekazywania wynagrodzenia za usługi). 

Dzieci wydają się niespokojne, zdenerwowane i unikają kontaktu wzrokowego.

Podczas pobytu osoba dorosła i dziecko nie przychodzą do sali na śniadanie.

Osoba dorosła zachowuje się w sposób nacechowany seksualnie wobec dziecka – nie jest to naturalna i opiekuńcza relacja.

Dorosły podaje dziecku alkohol lub inne środki odurzające.

 

SŁUŻBA PIĘTER

 

Wywieszka “Nie przeszkadzać” ciągle widoczna na drzwiach pokoju, w którym przebywają dzieci.

Brak zgody na sprzątanie pokoju przez cały pobyt gościa.

Dużo banknotów/gotówki zauważonych w pokoju (może świadczyć o nielegalnych płatnościach).

Dzieci pozostawione bez opieki przez długi czas w pokoju lub w ogóle nie wychodzą z pokoju (np. donoszone jest im jedzenie).

Zauważone w pokoju w dużej liczbie komputery, telefony komórkowe, czytniki do kart płatniczych.

Osoba dorosła i dzieci nieczęsto wychodzą z pokoju, prawie wcale nie wychodzą albo wychodzą tylko w godzinach, kiedy mało gości przemieszcza się po obiekcie.

W pokoju znajdują się ubrania dziecięce albo zabawki, mimo że dziecko nie zostało zameldowane w obiekcie.

Osoby dorosłe, które nie są gośćmi obiektu, przebywają w lobby, zdają się obserwować okolicę i kontaktują z gościem obiektu, który przyjechał z dzieckiem.

Zauważona duża ilość alkoholu albo narkotyki w pokoju, w którym osoba dorosła zameldowała się z dzieckiem.

W pokoju, w którym osoba dorosła zameldowała się tylko z dzieckiem/dziećmi, znajdują się prezerwatywy etc. zostawione w widocznym miejscu.

 

 

Załącznik 2 - Przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i z dzieckiem podczas szczegółowej identyfikacji

 

Podczas rozmowy z osobą dorosłą należy zachować spokój, być uprzejmym i cierpliwym.

Na początku rozmowy warto poinformować osobę dorosłą, że w Hotelu obowiązują procedury ochrony dzieci i w związku z tym pracownik może zadać dodatkowe pytania w celu weryfikacji danych dziecka lub relacji łączącej go z dorosłym.

Mogą zaistnieć sytuacje, w których osoba dorosła będzie czuła się niekomfortowo, wyrazi swój sprzeciw albo niezadowolenie. NIE MUSI to oznaczać, że jest ona potencjalnym przestępcą.

Przykład rozmowy z gościem:

„W naszym Hotelu obowiązują procedury ochrony dzieci, w związku z tym, w momencie rejestracji prosimy o przedstawienie dokumentów tożsamości wszystkich osób nieletnich będących gośćmi. Czy dziecko ma przy sobie dokument tożsamości?” (np. legitymacja szkolna, paszport).

Jeżeli dziecko nie posiada dokumentu lub po jego sprawdzeniu, nie ma pewności, że osoba dorosła jest prawnym opiekunem dziecka, możemy zadać poniższe pytania, które pomogą określić sytuację:

- Jak nazywa się dziecko, ile ma lat?

- Czy jest Pan/Pani prawym opiekunem dziecka? lub Czy dziecko jest z Panem/ Panią spokrewnione? lub Czy ma Pan/Pani

dokument uprawniający do sprawowania opieki nad dzieckiem?

- Czy ma Pan/Pani zaświadczenie od opiekunów dziecka, że przebywa ono pod Pana/Pani opieką?

- Czy ma Pan/Pani telefon do opiekunów dziecka, żebyśmy mogli to potwierdzić?

- W jakim celu podróżuje Pan/Pani z dzieckiem?

Przykładowa rozmowa z dzieckiem:

- Jak się nazywasz, ile masz lat? Gdzie mieszkasz?

- Kim jest osoba, z którą przyszedłeś ?

- Czy znacie się dobrze z tym Panem/Panią?

- Gdzie są twoi rodzice? Chcielibyśmy się z nimi skontaktować - czy masz do nich numer telefonu?

Jeżeli dorosły odpowiada za dziecko, informujemy, że chcemy porozmawiać z dzieckiem. Jeżeli dorosły utrudnia kontakt z dzieckiem, możemy podkreślić, że w sytuacji, kiedy niemożliwe jest ustalenie tożsamości dziecka, zgodnie z prawem jesteśmy zobowiązani zawiadomić policję.

 

3. ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE POMIĘDZY PERSONELEM HOTELU, A MAŁOLETNIM ORAZ ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE WOBEC MAŁOLETNICH

 

 

 a) Wszystkie osoby pracujące z dziećmi muszą być dla nich bezpieczne, co oznacza m.in., że ich historia zatrudnienia powinna wskazywać, że nie skrzywdziły w przeszłości żadnego dziecka.

 b) Wszystkie  osoby pracujące  w oparciu o umowę o pracę, umowę cywilnoprawną, praktykantów, stażystówi, wolontariuszy niezależnie od obywatelstwa i wieku tej osoby należy obowiązkowo sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (https://rps.ms.gov.pl/) oraz w Rejestrze Karnym (https://rps.ms.gov.pl/)

Każdorazowo dział kadr przed podpisaniem umowy przez pracownika oddelegowanego do powyższych czynności weryfikuje jego dane w rejestrze. Wydruk wkładany jest do akt osobowych osoby sprawdzanej. Weryfikacja jest powtarzana co roku.

c) Wszyscy pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi m.in. (jako opiekunowie lub osoby nadzorujące pracowników młodocianych), powinny dodatkowo dostarczyć zaświadczenie z Ponadto pracownik  pracujący z dziećmi musi dostarczyć zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenie powinno obejmować przestępstwa: przeciwko życiu i zdrowiu (określone w rozdziale XIX Kodeksu karnego), przeciwko wolności seksualnej i obyczajności (określone w rozdziale XXV Kodeksu karnego), handel ludźmi (art. 189a Kodeksu karnego), znęcanie się (art. 207 Kodeksu karnego), kreślone w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

d) W przypadku korzystania z usług podmiotów zewnętrznych Obiekt powinien zawrzeć w umowie z tym podmiotem stosowny zapis, który umożliwi egzekwowanie odpowiedniego standardu w zakresie sprawdzania przez tenże podmiot pracowników, pod kątem ich bezpieczeństwa wobec dzieci. Zapis umożliwi Obiektowi kontrolę spełniania obowiązku pod rygorem natychmiastowego wypowiedzenia umowy oraz kary umownej lub sankcji

„1 Pracodawcy i organizatorzy działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem lub opieką nad dziećmi, mają obowiązek (art. 21) sprawdzić, czy dane zatrudnianej lub dopuszczanej do działalności osoby znajdują się w Rejestrze. Niedopełnienie tego obowiązku jest zagrożone karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższą niż 1000 zł (art. 23). ( ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304).)

2 „Firma ……………… gwarantuje, że zatrudniony przez nią personel spełnia wszelkie standardy związane z bezpieczeństwem dzieci w związku z realizacją zadań wynikających z umowy. W celu weryfikacji powyższego zapewnienia firma …………… zobowiązuje się do uzyskania zgód swoich pracowników na rzecz …............ w celu umożliwienia …........................ kontroli spełnienia w/w obowiązku.”

e) Pracownik hotelu nie powinien dopuszczać do sytuacji, w której pozostaje w hotelu w pomieszczeniu sam na sam z małoletnim, z wyjątkiem sytuacji, gdy pozostawienie małoletniego samego w pomieszczeniu mogłoby w istotny sposób zagrozić jego dobru, w szczególności zdrowiu lub życiu. W miarę możliwości należy zapewnić obecność innej osoby dorosłej lub nadzór kamer monitoringu.

f) Jakiekolwiek kontakty pomiędzy pracownikiem hotelu a małoletnim, przebywającym w hotelu, nie powinny wykraczać poza interakcje uzasadnione obowiązkami służbowymi pracownika hotelu.

Pracownik jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat, bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe. Powinien działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji jego zachowania.

 

 

Komunikacja i współpraca z dziećmi

 

 

a) W komunikacji z dziećmi powinny dominować cierpliwość i szacunek.

b) Należy uważnie słuchać dzieci i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.

c) Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka oraz krzyczeć na dziecko.

d) Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci.

e) Należy szanować prawo dziecka do prywatności.

f) Nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny.

g) Nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze.

h) Nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych.

i) Nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.

 

4. ZASADY I PROCEDURY IDENTYFIKACJI MAŁOLETNIEGO PRZEBYWAJĄCEGO W OBIEKCIE HOTELARSKIM I JEGO RELACJI W STOSUNKU DO OSOBY DOROSŁEJ, Z KTÓRĄ PRZEBYWA W TYM OBIEKCIE

 

 

Recepcjonista jest zobowiązany do  weryfikacji tożsamości i zameldowania wszystkich osób, które znajdują się w pokoju z dzieckiem oraz dziecka.

a) Identyfikacja małoletniego i jego pokrewieństwa z Gościem winna być dokonywana przez pracownika recepcji poprzez:

- poproszenie o okazanie dokumentu tożsamości ze zdjęciem małoletniego: dowodu osobistego, paszportu, legitymacji szkolnej

- w przypadku braku tych dokumentów należy poprosić rodzica lub opiekuna prawnego dziecka o wypełnienie oświadczenia o danych dziecka i stopniu pokrewieństwa

 

b) W przypadku braku zbieżności nazwisk Gościa i małoletniego  należy poprosić rodzica lub opiekuna prawnego dziecka o wypełnienie oświadczenia o danych dziecka i stopniu pokrewieństwa

 

c) W przypadku, gdy Gość nie jest rodzicem małoletniego ani opiekunem prawnym, prosi się Gościa o:

-  wypełnienie oświadczenia o danych dziecka i stopniu pokrewieństwa oraz potwierdzeniu, że dziecko znajduje się pod opieką Gościa za zgodą rodziców

- orzeczenia sądu o opiece nad małoletnim,

- zgody podpisanej przez rodziców dziecka wraz ze wskazaniem danych dziecka, adresu jego zamieszkania, kontaktem telefonicznym do rodzica i numerem dokumentu tożsamości/numerem PESEL osoby, której rodzic powierzył opiekę nad dzieckiem (przykład zgody w załączniku 4) lub zgody notarialnej rodzica na podróżowanie danej osoby z dzieckiem.

d) W przypadku odmowy podania ww. danych i odmowy okazania dokumentów lub wypełnienia oświadczeń, recepcjonista nie może zameldować gości na terenie hotelu do czasu otrzymania wyjaśnienia stopnia pokrewieństwa lub otrzymania pisemnej zgody na pobyt dziecka od opiekuna prawnego. O zaistniałej sytuacji pracownik recepcji powinien poinformować niezwłocznie kierownika recepcji lub dyrektora hotelu.

e) Jeśli w trakcie przeprowadzania procedury opisanej w punktach a)-d) pracownik recepcji nabierze jakichkolwiek wątpliwości co do relacji łączącej małoletniego i osobę dorosłą, z którą przebywa on w obiekcie, wówczas należy o tym dyskretnie powiadomić przełożonego: Kierownika Recepcji lub Dyrektora Hotelu. Małoletni, jak i osoba dorosła powinni w tym czasie pozostawać pod obserwacją pracowników hotelu.

f) Bezpośredni przełożony: Kierownik Recepcji lub Dyrektor Hotelu mogą także zwrócić się do małoletniego z pytaniami o jego pokrewieństwo z Gościem oraz jego dane osobowe oraz dane osobowe jego rodziców lub opiekunów prawnych, tak aby nie spowodowało to dyskomfortu u małoletniego.

g) Po ustaleniu danych należy dokonać wpisu w systemie przy rezerwacji Gościa z informacją o przeprowadzonej weryfikacji i uzyskanych danych identyfikacyjnych małoletniego.

 

 

5. ZASADY I PROCEDURY REAGOWANIA W PRZYPADKU UZASADNIONEGO PRZYPUSZCZENIA, ŻE DOBRO MAŁOLETNIEGO ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA TERENIE HOTELU JEST ZAGROŻONE

 

 

Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:

- dziecko ujawniło pracownikowi hotelu fakt krzywdzenia,

- pracownik zaobserwował krzywdzenie,

- dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej,

- z pokoju hotelowego dochodzą niepokojące odgłosy krzywdzenia/możliwości krzywdzenia lub wykorzystywania dziecka

Mając uzasadnione podejrzenie, że dziecko przebywające w hotelu jest krzywdzone, należy:

- niezwłocznie zawiadomić ochronę (przycisk antynapadowy w recepcji) oraz policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia,

- w zależności od dynamiki sytuacji i okoliczności, telefon wykonuje osoba, która jest bezpośrednim świadkiem zdarzenia (pracownik/przełożony),

- jeśli zawiadamiającym jest pracownik, jednocześnie o zdarzeniu poinformować swojego przełożonego oraz Dyrektora Hotelu,

- podjąć wszelkie możliwe kroki mające na celu zastopowanie krzywdzenia oraz uniemożliwienie dziecku oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie dziecka oddalenie się z obiektu, do pomocy wykorzystać innych pracowników hotelu oraz ochronę obiektu,

- do czasu przybycia policji trzymać osobę podejrzewaną pod nadzorem funkcjonariuszy ochrony w przestrzeni z dala od widoku innych gości i osób postronnych,

- w każdym przypadku zadbać o bezpieczeństwo dziecka, które powinno przebywać pod opieką pracownika do czasu przyjazdu policji. Działania pracownika Hotelu powinny pozostawać w granicach prawa, w szczególności stosować się do zasad regulujących kwestię obrony koniecznej lub tzw. zatrzymania obywatelskiego. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z kontaktem dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina, naskórek), należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby dziecko myło się oraz jadło/piło do czasu przyjazdu policji.Po odbiorze dziecka przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne potencjalne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać ich kopię listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.

Po interwencji należy sporządzić notatkę służbową, szczegółowo opisującą zdarzenie oraz przedłożyć Dyrektorowi Hotelu. W sytuacji eskalacji napięć pomiędzy osobą dorosłą podejrzewaną o możliwość krzywdzenia dziecka lub o niejasne relacje z dzieckiem, należy przede wszystkim dążyć do:

a - zapewnienia bezpieczeństwa sobie,

b - zapewnienia bezpieczeństwa dziecku,

c - poinformowania patrolu interwencyjnego ochrony,

d - deeskalacji napięć i prowadzenia spokojnej rozmowy.

 

6. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

 

a) Powyżej opisane zasady podlegają okresowej, tj. nie rzadziej niż raz na dwa lata, ocenie w celu dostosowania ich do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z oceny będą sporządzane w formie pisemnej i dołączane do niniejszej procedury jako załączniki.

b) Hotel udostępnia standardy na swojej stronie internetowej oraz w Recepcji.

 

 

Załączniki:

 

 

 

>
This website uses COOKIES.

By browsing it you accept our cookies policy, according to your browser settings. Read more about Privacy Policy.

OK, close